TEVFİK FİKRET:
·
Türk edebiyatının en önemli yazarları
arasındadır.
·
Servet-i Fünun denilince akla ilk gelen ilk
gelen isimdir.
·
İyi bir eğitim almış, öğretmenleri arasında
değerli edebiyatçılar bulunmuştur(Muallim Naci, Recaizade Mahmut Ekrem).
·
Recaizade Mahmut Ekrem Servet-i Fünun dergisinin
başına Fikret’i getirmesiyle sanat anlayışı ortaya çıkar.
·
Divan şiirine merak duyar ve bu tarzda eserler
verir.
·
Servet-i Fünun ile beraber batılı şiir anlayışını,
edebiyat anlayışını benimsemiştir.
·
Batıdan alınan nazım biçimlerinden sone ve
terzerimayı tercih etmiştir.
·
Divan edebiyatı nazım şekli üzerinde yapılan bir
değişiklik sonucunda ortaya çıkan serbest müstezat tarzında şiirler yazmıştır.
·
Aruz ölçüsünü kullanan sanatçılardan birisidir(M.
Akif Ersoy, Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Haşim, Abdulhak Hamit Tarhan).
·
Aruzu Türkçe’ ye en başarılı şekilde
kullanmıştır.
·
Fransız Edebiyatının ortaya çıkarmış olduğu
şiirde gerçeklik anlamına gelen Parnasizm akımını Türkiye’ de temsil eden ilk
kişidir.
·
Tevfik Fikret’in sanat anlayışı tutarsızlık
içinde geçmiştir. 1901 yılına kadar sanat için sanat anlayışını benimsemiştir.
·
1901 yılından sonra toplum için sanat anlayışına
yönelmiştir.
·
Geleceği ve kurtuluşu b dönemde gençlerde
görmüş, onlar için şiirle yazmıştır.
·
Aruz ölçüsüyle eserler vermesine rağmen bu dönemde
hece ölçüsüyle eserler vermiştir
ESERLERİ:
Rubab-ı Şikeste Sis
Rubab-ın Cevabı Feda
Tarih-i Kadim Şermin
Haluk’un Defteri
HALİT ZİYA UŞAKLIGİL:
Ø Edebiyata
şiir yazarak ve batı edebiyatındaki eserleri tercüme ederek başlamıştır.
Ø Muallim
Naci tarafından şiirleri çok şiddetli eleştirilmiş ve şiir yazmayı bırakmıştır.
Ø Servet-i
Fünun döneminde roman denilince akla ilk gelen isimdir.
Ø Türk
edebiyatında modern Türk romanının kurucusudur.
Ø Eserlerinde
realizm ve naturalizm (gerçekçilik ve doğalcılık) akımlarının etkisi görülür.
Ø Batılı
anlamda ilk modern Türk romanı olan “Mai ve Siyah” ’ı yazmıştır. Bu romanında Servet-iFünun dönemini ve sanatçılarını işlemiş o dönemin yayın hayatını ve sanat anlayışını
yansıtmıştır.
Ø Ölümsüz
eser olan “Aşk-ı Memnu” ‘ yazmıştır.
Ø Romanları
teknik açıdan kusursuzdur. Zaten Servet-i Fünun roman ve hikaye de Tanzimata
göre daha ileridedir. Uzun betimlemeler görülmez, yazar bir öğretmen gibi davranmaz,
olay örgüsü daha kapsamlı ve gerçekçidir. Olayın akışı kesilerek okuyucuya
bilgi verilmez.
Ø Romanlarında
tek bir kusur vardır. Dili bir düz yazıda olabildiğinden daha ağırdır. Hatta kendisi
hayatının son dönemlerinde eserlerini sadeleştirmiştir.
Ø Fransızcadaki
cümle yapısını Türkçeye uygulamış, değişik bir anlatım ortaya çıkmıştır.
Ø Romanlarında
mekan hep İstanbul dur.
Ø Romanlarında
zengini soylu, sanatçı gibi zengin kesimi işler.
Ø Öykülerde
ise Anadolu’yu ve sıradan insanları ilşlemiştir.
Ø Öykülerinde
daha sade bir dil kullanmıştır.
Ø Tiyatro
türünde başarılı olamamıştır.
Ø Türk
edebiyatındaki ilk mensur şiirleri yazmıştır.
ESERLERİ:
Aşk-ı Memnu
Mai ve Siyah
Kırık Hayaller
Ferdi ve Sürekası
Bir Ölünün Defteri
Nedime
Sefile
Kadın pençesi
Mezardan Sesler (ilk mensur şiir)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder