4 Haziran 2015 Perşembe

TEVFİK FİKRET VE HALİT ZİYA UŞAKLİGİL’İN HAYATI

TEVFİK FİKRET:
·         Türk edebiyatının en önemli yazarları arasındadır.
·         Servet-i Fünun denilince akla ilk gelen ilk gelen isimdir.
·         İyi bir eğitim almış, öğretmenleri arasında değerli edebiyatçılar bulunmuştur(Muallim Naci,       Recaizade Mahmut Ekrem).
·         Recaizade Mahmut Ekrem Servet-i Fünun dergisinin başına Fikret’i getirmesiyle sanat anlayışı ortaya çıkar.
·         Divan şiirine merak duyar ve bu tarzda eserler verir.
·         Servet-i Fünun ile beraber batılı şiir anlayışını, edebiyat anlayışını benimsemiştir.
·         Batıdan alınan nazım biçimlerinden sone ve terzerimayı tercih etmiştir.
·         Divan edebiyatı nazım şekli üzerinde yapılan bir değişiklik sonucunda ortaya çıkan serbest  müstezat tarzında şiirler yazmıştır.
·         Aruz ölçüsünü kullanan sanatçılardan birisidir(M. Akif Ersoy, Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Haşim, Abdulhak Hamit Tarhan).
·         Aruzu Türkçe’ ye en başarılı şekilde kullanmıştır.
·         Fransız Edebiyatının ortaya çıkarmış olduğu şiirde gerçeklik anlamına gelen Parnasizm akımını Türkiye’ de temsil eden ilk kişidir.
·         Tevfik Fikret’in sanat anlayışı tutarsızlık içinde geçmiştir. 1901 yılına kadar sanat için sanat anlayışını benimsemiştir.
·         1901 yılından sonra toplum için sanat anlayışına yönelmiştir.   
·         Geleceği ve kurtuluşu b dönemde gençlerde görmüş, onlar için şiirle yazmıştır.
·         Aruz ölçüsüyle eserler vermesine rağmen bu dönemde hece ölçüsüyle eserler vermiştir
ESERLERİ:
Rubab-ı Şikeste                        Sis
Rubab-ın Cevabı                       Feda
Tarih-i Kadim                           Şermin
Haluk’un Defteri

HALİT ZİYA UŞAKLIGİL:

Ø  Edebiyata şiir yazarak ve batı edebiyatındaki eserleri tercüme ederek başlamıştır.
Ø  Muallim Naci tarafından şiirleri çok şiddetli eleştirilmiş ve şiir yazmayı bırakmıştır.
Ø  Servet-i Fünun döneminde roman denilince akla ilk gelen isimdir.
Ø  Türk edebiyatında modern Türk romanının kurucusudur.
Ø  Eserlerinde realizm ve naturalizm (gerçekçilik ve doğalcılık) akımlarının etkisi görülür.
Ø  Batılı anlamda ilk modern Türk romanı olan “Mai ve Siyah” ’ı yazmıştır. Bu romanında Servet-iFünun dönemini ve sanatçılarını işlemiş o dönemin yayın hayatını ve sanat anlayışını yansıtmıştır.
Ø  Ölümsüz eser olan “Aşk-ı Memnu” ‘ yazmıştır.
Ø  Romanları teknik açıdan kusursuzdur. Zaten Servet-i Fünun roman ve hikaye de Tanzimata göre daha ileridedir. Uzun betimlemeler görülmez, yazar bir öğretmen gibi davranmaz, olay örgüsü daha kapsamlı ve gerçekçidir. Olayın akışı kesilerek okuyucuya bilgi verilmez.
Ø    Romanlarında tek bir kusur vardır. Dili bir düz yazıda olabildiğinden daha ağırdır. Hatta kendisi hayatının son dönemlerinde eserlerini sadeleştirmiştir.
Ø  Fransızcadaki cümle yapısını Türkçeye uygulamış, değişik bir anlatım ortaya çıkmıştır.
Ø  Romanlarında mekan hep İstanbul dur.
Ø  Romanlarında zengini soylu, sanatçı gibi zengin kesimi işler.
Ø  Öykülerde ise Anadolu’yu ve sıradan insanları ilşlemiştir.
Ø  Öykülerinde daha sade bir dil kullanmıştır.
Ø  Tiyatro türünde başarılı olamamıştır.
Ø  Türk edebiyatındaki ilk mensur şiirleri yazmıştır.
ESERLERİ:
Aşk-ı Memnu
Mai ve Siyah
Kırık Hayaller
Ferdi ve Sürekası
Bir Ölünün Defteri
Nedime
Sefile
Kadın pençesi
Mezardan Sesler (ilk mensur şiir)

     


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder